Блог

Ви можете знайти корисну інформацію на будь-яку тему,
вводячи ключові слова в поле пошуку або скориставшись фільтром категорій

Про країну
Про майно
Про сім’ю
Про бізнес
Про конфлікти
Популярні теги:
×Адвокат ×PR ×Банк ×Бізнес ×Банкрутство ×Шлюб ×АТО ×Сім'я ×Захист в суді ×Юрист ×Шлюб ×Розлучення ×Складання документів ×Поліграф ×Перевірка ×COVID-19 ×Карантин

Закон України «Про електронні комунікації»: перспективи розвитку

30 вересня 2020 року Верховна Рада України ухвалила в другому читанні та в цілому законопроект №3014 «Про електронні комунікації». “За” проголосували 260 народних депутатів України.

Слід зауважити, що робота над законопроектом тривала майже два роки, на протязі яких подавалось близько тисячі поправок, з яких понад триста з них були враховані.
Якщо Президент України Володимир Зеленський підпише Закон, то він набуде чинності з 1 січня 2022 року.

"Закон встановлює правову основу діяльності у сферах електронних комунікацій та радіочастотного спектру, визначає повноваження держави щодо управління та регулювання зазначеної діяльності, а також права, обов'язки та засади відповідальності фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у даній діяльності або користуються електронними комунікаційними послугами", - йдеться в повідомленні.

Закон України «Про електронні комунікації» матиме суттєвий вплив на розвиток сфери цифрових прав в Україні, оскільки зачіпає головні аспекти регулювання права, а саме:

  • доступ до Інтернету (фактично, пропонується закріпити у нашому законодавстві так зване право на Інтернет);

  • право на повагу до приватного життя та таємниця комунікацій (Закон «Про електронні комунікації» зберігає право на анонімне отримання комунікаційних послуг);

  • захист від спаму (Закон деталізує норми щодо захисту користувачів від спаму);

  • свобода поширення інформації (прийнятий закон не регулює відповідальності постачальників електронних комунікаційних послуг за зміст переданої інформації).


«Україна зробила важливий крок до інтеграції у Єдиний цифровий ринок ЄС. Законопроект про електронні комунікації забезпечить динамічний розвиток ринку електронних комунікацій за європейськими стандартами та значно підвищить якість послуг у цій сфері», – зазначила Віце-прем’єр-міністр з питань європейської та євроатлантичної інтеграції Ольга Стефанішина.

Закон України передбачає кординальні зміни як для бізнесу, так і для користувачів.

Зміни для держави
 

Закон передбачає створення електронної регуляторної платформи. Вона дозволить абонентам і операторам дізнатися інформацію про ціни та якість послуг. За допомогою цієї платформи абоненти можуть дізнаватися про оновлення тарифів та подавати скарги на операторів до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації (НКРЗІ).

За новим законом, НКРЗІ не рідше, ніж раз на рік, проводитиме географічні огляди мереж та оновлюватиме дані про інтернет-покриття. Це сприятиме будівництву нових мереж на місцях з поганим чи відсутнім покриттям.

У держави з'явиться об’єктивна інформація про стан покриття інтернетом території України.  На даний час зрозуміти, де є покриття, а де немає – майже неможливо. Єдиної системи, яка б збирала дані від операторів та користувачів – не існує.

Зміни для мобільних операторів
 

Головною новацією Закону «Про електронні комунікації» є так звана технологічна нейтральність. У тексті закону визначається, що «технологічна нейтральність — це право користування зазначеними в ліцензії смугами радіочастот без обмеження застосування дозволених в Україні радіотехнологій, за умови дотримання електромагнітної сумісності».

Новий закон дозволяє оператору вибирати будь-яку технологію з переліку Національної комісії, що здійснює держрегулювання у сфері зв’язку та інформатизації (НКРЗІ), і використовувати на своїй частоті.

Оператори отримають дозвіл розгортати малопотужні базові станції за спрощеною процедурою. Присвоювати окрему радіочастоту для обладнання, як це було раніше, для цього не потрібно.

«У перспективі це дозволить мати єдиний цифровий ринок із Євросоюзом, який передбачає вільний рух капіталу, компаній та людей без додаткових дозвільних документів серед країн ЄС», — пояснює керівник сектору «ІТ та Телеком» Офісу ефективного регулювання BRDO І. Самоходський.

Зміни для абонентів
 

Закон надає користувачу право вибрати конкретну послугу поза пакетом або замовити окремо потрібну йому послугу та сплатити виключно за неї. Наприклад, тепер можна буде взагалі не оплачувати пакет, а вибрати лише мобільний інтернет чи хвилини дзвінків на інші оператори мобільного зв’язку. Також закон зобов’язує операторів вказувати вартість кожної послуги, що входить у тарифний пакет, аргументуючи у такий спосіб своє ціноутворення.

Покриття інтернету в Україні поліпшиться. Держава забезпечить фінансову й географічну доступність інтернету на всій території України. У чинному законодавстві зазначено, що держава фактично гарантує доступність тільки дротового телефонного зв’язку. Відтепер дії держави будуть спрямовані на те, щоб доступним так само став і широсмуговий інтернет.

Новий закон спрощує для абонентів мобільного зв’язку можливість захистити свої права. За законом 2004 року для цього необхідно було звернутися до суду. За новим законом ці питання може вирішувати НКРЗІ. Це дозволить пришвидшити і здешевити розгляди суперечок між абонентами й операторами, адже абонентам не доведеться платити тепер судові збори й наймати адвоката.

Експертами було проведено опитування серед населення щодо необхідності чи навпаки – необов’язковості прийняття даного Закону. Майже всі одноголосно вважають, що закон потрібен. 

Серед переваг нового закону в компанії називають те, що в ньому зберігається існуюча процедура погодження нормативно-правових актів регулятора, що значно знижує потенційний адміністративний тиск на бізнес.

Також відзначають, що закон запроваджує в Україні основні принципи Кодексу електронних комунікацій ЄС, що сприятиме швидшій інтеграції в європейську спільноту. При цьому законодавці врахували й особливості національного регулювання.

Однак знайшлися незадоволені прийнятим Законом.
Серед недоліків деяких положень нового закону вказують на відсутність втручання держави у формування тарифів на доступ до телеком-інфраструктури, що може призвести до небажаних наслідків у вигляді цінової дискримінації. Це може негативно вплинути на проекти операторів, пов'язані з розвитком оптичного інтернету в сільській місцевості.

Інший нелогічний момент, на думку українців, – положення про інформування споживачів про зміни в тарифах на універсальну послугу за 20 календарних днів до їх застосування. На даний час цей термін складає сім днів. Враховуючи швидкість розвитку технологій було б логічно залишити цей термін без змін.

Звичайно, неодностайна реакція опитуючих є нормальною та зрозумілою. Лише час покаже правильність та необхідність прийняття даного Закону.

Автор: помічник адвоката Адвокатського об’єднання I LAW U Ірина Ступак

Назад